کد خبر: 1224118
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس سیاست‌گذاری
علی پاشایی بیدار کارشناس سیاست‌گذاری در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت ساخت مسکن با مشارکت مردم گفت: ترویج مشارکت مردم در ساخت مسکن در ایران پتانسیل بسیار زیادی برای رشد اقتصادی و رفع نیاز‌های مسکن دارد.

جوان آنلاین: کارشناس حوزه سیاست‌گذاری معتقد است با عرضه زمین و هدایت اعتبارات بانکی جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم دولت می‌تواند مشارکت مردم را در جهش تولید مسکن جلب کند. عملکرد زیر ۱۰درصد شبکه بانکی جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم، نقطه ضعف جدی جلب مشارکت مردم در جهش تولید مسکن است که در این زمینه باید بانک مرکزی به عنوان رگولاتور شبکه بانکی با ابزار کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های متخلف، زمینه اعطای کامل تسهیلات ساخت مسکن به مردم را فراهم کند.  

علی پاشایی بیدار کارشناس سیاست‌گذاری در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت ساخت مسکن با مشارکت مردم گفت: ترویج مشارکت مردم در ساخت مسکن در ایران پتانسیل بسیار زیادی برای رشد اقتصادی و رفع نیاز‌های مسکن دارد. با ارائه زمین به افراد، کاهش سفته بازی و مشارکت نهضت ملی مسکن، دولت می‌تواند شهروندان را برای مشارکت فعال در روند ساخت و ساز توانمند کند. این رویکرد نه تنها باعث تحریک فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف می‌شود؛ بلکه کیفیت زندگی خانواده‌ها را بهبود می‌بخشد و بار دولت را کاهش می‌دهد. با استقبال از رواج ساخت و ساز مسکن، ایران می‌تواند توسعه اقتصادی فراگیر را تقویت کند و تضمین کند که وعده تأمین نیاز‌های مسکن محقق می‌شود.  

وی ادامه داد: توسعه مسکن در قالب خانه‌های ویلایی و یک طبقه، فرصتی اساسی برای رشد اقتصادی و مشارکت عمومی است. با ارائه زمین برای ساخت و ساز به شهروندان، دولت می‌تواند افراد را برای مشارکت در بازار مسکن، تقویت فعالیت‌های اقتصادی و کاهش کمبود مسکن توانمند کند. ایجاد بستری برای جلب مشارکت مردم در ساخت مسکن به ویژه در قالب ساخت مسکن ویلایی و ساختمان‌های یک طبقه، یک اقدام راهبردی است که می‌تواند به رشد اقتصادی و رفع کمبود مسکن کمک قابل توجهی کند. محور کلیدی در جهت تحقق این رویکرد، تخصیص زمین توسط دولت است که می‌تواند منظره شهری را متحول کند و ساخت و ساز مسکن را مقرون به‌صرفه‌تر کند.  

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری با اشاره به اینکه عرضه زمین باید توامان با اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم توسط شبکه بانکی همراه باشد؛ گفت: یکی از راهبرد‌های کلیدی برای دستیابی به این هدف، اعطای زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن است. با واگذاری زمین به افراد و جوامع، دولت می‌تواند مردم را قادر سازد تا کنترل نیاز‌های مسکن خود را در دست بگیرند و پروژه‌ها را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر توسعه دهند. با این حال، تهیه زمین تنها یک تکه از پازل است. دسترسی به تسهیلات ساخت و ساز مسکن به ویژه از طریق شبکه بانکی، برای اینکه افراد بتوانند زمین خود را به پروژه‌های مسکونی مناسب تبدیل کنند، بسیار مهم است. متأسفانه بخش بانکی در ایران در اعطای وام ساخت و ساز مسکن به متقاضیان همکاری کمتری داشته است. بر اساس قانون بودجه کشور، بانک‌ها قرار بود حجم قابل توجهی از تسهیلات ساخت مسکن را ارائه کنند که تا امروز تنها بخشی از این مبلغ پرداخت شده است. این عدم حمایت از سوی بخش بانکی مانع از توانایی مردم برای پیشبرد پروژه‌های مسکن می‌شود و تلاش‌های دولت برای ارتقای ساخت مسکن و رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند.  

وی ادامه داد: برای رسیدگی به این موضوع، دولت باید با بانک‌ها همکاری نزدیکی داشته باشد تا روند اعطای تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان ساماندهی شود. این امر می‌تواند شامل ارائه مشوق‌هایی به بانک‌ها برای اولویت‌بندی وام‌های مسکن، ساده‌سازی فرآیند درخواست و حصول اطمینان از تخصیص بودجه کافی برای پروژه‌های ساخت‌وساز مسکن باشد. با بهبود دسترسی به تسهیلات ساخت و ساز مسکن، دولت می‌تواند افراد و جوامع را توانمند سازد تا نیاز‌های مسکن خود را به عهده بگیرند و رشد اقتصادی در بخش مسکن را تحریک کنند. دولت علاوه بر ارائه تسهیلات ساخت و ساز زمین و مسکن، باید بر ارتقای ظرفیت و مهارت افراد درگیر در ساخت مسکن نیز تمرکز کند. این می‌تواند شامل برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و کمک‌های فنی باشد و به افراد کمک کند تا پیچیدگی‌های ساخت و ساز مسکن را طی کنند و اطمینان حاصل کنند که پروژه‌ها به طور کارآمد و مؤثر تکمیل می‌شوند. دولت با سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی می‌تواند اطمینان حاصل کند که پروژه‌های مسکن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و نیاز‌های جامعه را برآورده می‌کند.  

پاشایی در پایان گفت: در مجموع، وعده دولت سیزدهم ایران برای رونق ساخت و ساز مسکن و تحریک رشد اقتصادی یک هدف بزرگ و مهم است. با عرضه زمین و هدایت اعتبارات بانکی جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم دولت می‌تواند مشارکت مردم را در جهش تولید مسکن جلب کند. عملکرد زیر ۱۰درصد شبکه بانکی جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم، نقطه ضعف جدی جلب مشارکت مردم در جهش تولید مسکن است که در این زمینه باید بانک مرکزی به عنوان رگولاتور شبکه بانکی با ابزار کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های متخلف، زمینه اعطای کامل تسهیلات ساخت مسکن به مردم را فراهم کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار